*3122

ירושלים | תל אביב | חיפה | באר שבע

מגוון טיפולים יעילים למחלת הקרטוקונוס

מהי מחלת הקרטוקונוס?

קרטוקונוס או בעברית 'קרנית חרוטית' היא מחלת עיניים הפוגעת בשתי העיניים, במסגרתה נגרם שיבוש לצורת הקרנית הנמצאת בחלק הקדמי של העין, כך שהקרנית מקבלת צורה של חרוט דק, קמור ולא אחיד. קרנית העין היא השכבה השקופה, הקדמית ביותר של העין, האחראית על השבירה האופטית העיקרית של קרני האור החודרות לתוך העין. התנאי המרכזי להשגת תמונה חדה בראייה הוא המבנה הסימטרי של הקרנית ושקיפותה.

כיצד מחלת הקרטוקונוס משפיעה על הראייה? לקרנית יש תפקיד מרכזי לשבור את קרני האור החודרות אל העין ובכך להשיג תמונה חדה ומדויקת. המבנה העגול והסימטרי שלה מאפשר לה לבצע את התפקיד החשוב שלה.

פגיעה בצורת הקרנית כתוצאה ממחלה זו מובילה להידרדרות מתמשכת בדרגות שונות בתפקוד הקרנית, כך שקרני האור החודרות אינן נשברות באופן תקין. בכך נגרם נזק לראייה בצורה של אסטיגמציה וקוצר ראייה לא סדירים, כאשר הדרגה החמורה ביותר היא עיוורון. סיבות המחלה אינן ברורות.

במרכזים הרפואיים ד"ר לוינגר עיניים נבחרת מומחי קרנית עם ניסיון רב במגוון הטיפולים בקרטוקונוס

מהן הסיבות האפשריות למחלה?

• תורשה – כיוון שמשפחות שלמות עשויות לחלות בקרטוקונוס, מומלץ לבצע אבחון לכל בני המשפחה.
  • שפשוף מתמיד של העיניים – עקב דלקות או אלרגיות שונות.
  • קרנית דקה – על פי מחקרים 1 מכל 1,000 ישראלים סובלים מקרנית דקה אשר גורמת להתפתחות מחלת הקרטוקונוס.
  • נפוצה בעיקר בילידי אגן הים התיכון
  • המחלה מופיעה בדרך כלל בעשור השני לחיים.
  • המחלה פוגעת במרבית המקרים בשתי העיניים במידה שונה.

מי נמצא בקבוצת סיכון לחלות במחלה?

לא ניתן להצביע באופן ברור על מי עלול לחלות במחלה, עם זאת יש מספר גורמים שעוזרים לאפיין אוכלוסיות בסיכון. בנוסף, מחקר שנערך על ידי מכללת הדסה בירושלים בשיתוף עם אוניברסיטת קרדיף באנגליה משנת 2011 מצא כי השיעור לחלות במחלה בישראל הוא 2.34% והוא מוגבר במדינות ים תיכוניות לעומת מדינות מערביות.

אלה הם הגורמים הידועים:

• מרכיב גנטי – נמצא שאנשים נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלה במידה והמחלה כבר הופיעה אצל קרוב משפחה. חשוב להדגיש, כי למרות שנראה שההקשר הגנטי הוא מובהק, לא מדובר במרכיב בלעדי שכן רק ל- 8-20% מהאנשים המאובחנים עם המחלה ישנו קרוב משפחה נוסף שחולה בה.
  • השפעת הגיל – בניגוד למקובל במחלות עיניים או הדרדרות ראייה המתקשרת על פי רוב לגיל השלישי או תופעות הזקנה, לרוב מחלת הקרנית החרוטית תוקפת צעירים סביב גיל ההתבגרות, שנות העשרים ועד גילאי הארבעים.
  • למגדר אין השפעה – במחקר נמצא כי המחלה תוקפת באופן שווה את שני המינים, בכל אחת מקבוצות הגיל בהן אופיינית הופעת המחלה.

האם קיימים לקרטוקונוס תסמינים ברורים?

מחלת העיניים קרטוקונוס מופיעה בדרגות חומרה שונות ופוגעת בשתי העיניים. אצל מחצית מהחולים, בשלבים הראשונים של המחלה ייתכן שיופיעו הפרעות ראייה באחת מהעיניים אשר ככל והזמן יעבור אז תורגש החמרה במצב. בנוסף, חולי קרטוקונוס מדווחים על ירידה בראייה, כאבי ראש, עלייה מהירה במספר במשקפיים, קושי בשימוש בעדשות מגע,  קושי בהתאמת משקפיים ועדשות מגע והחלפה תכופה שלהם, הופעת הילות ועוד. כמובן, שככל ששלבי המחלה מוקדמים יותר והתסמינים חלשים יותר יש נטייה להתעלם מהם, לחכות שיעברו או לייחס אותם לגורמים אחרים. זהו למעשה אחד האתגרים בזיהוי המחלה, לקשור תסמינים שבחלקם הם מאד כלליים להופעה מוקדמת של הקרנית החרוטית.

כיצד ניתן לאבחן את המחלה בצורה אמינה ומדויקת?

את מחלת הקרטוקונוס לא ניתן למנוע. ואולם, אבחון בזמן יאט את קצב התקדמות המחלה וימנע פגיעה הדרגתית בראייה אשר אחרת תלך ותחמיר. מכאן החשיבות של עריכת בדיקת אבחון בזמן וקבלת טיפול מותאם אישית בהתאם למצב המחלה ולהתקדמותה.

המפתח, כמו במקרים רבים הוא פנייה אל אנשי המקצוע המתאימים ברגע שמופיעים סימפטומים כלשהם ולא לנסות לחכות לרות מה יחמיר ויתפתח ומה יעבור מאליו. הנטייה של הגוף שלנו להתרגל למגבלות גורמת לנו  לעיתים לפספס סימפטומים קלים שמעידים על סכנת התפתחות של בעיה חמורה בעתיד. רופא עיניים בעל ניסיון ובקיאות ידע לזהות בנקל תסמינים בשלבים הראשונים של המחלה, לקשור אותם לתופעת הקרנית החרוטית, לבצע את הבדיקות הייחודיות המתאימות  ולהציע טיפול יעיל לעיכוב המחלה.

אבחון המחלה נעשה באמצעות מדידת עובי הקרנית  בנקודות שונות  בקרנית .מדידה זו מאפשרת לזהות את צורת החרוט במידה וצורה כזו אכן קיימת ובכך לאבחן את המחלה. בדיקה זו נקראת 'מיפוי הקרנית' והיא נעשית באמצעות מכשור טכנולוגי ייעודי ומתקדם כמו למשל Sirus, Orbscan וגם EyeSys. מומלץ לבצע בדיקת מיפוי קרנית, גם בהעדרם של תסמינים, במקרים בהם קיים במשפחה מי שסובל ממחלת הקרטוקונוס.

איפה עוד מצליחים לאבחן את מחלת הקרטוקונוס? כאשר ניגשים לבצע בדיקת התאמה לצורך הסרת משקפיים בלייזר. מאחר ובדיקת ההתאמה אשר קובעת האם ניתן לבצע לאותו מועמד את הניתוח על בסיס נתוניו הרפואיים האישיים, היא בדיקה מקיפה ויסודית, ניתן לאבחן במסגרתה את המחלה הזו. מי שנמצא כסובל מהמחלה, לרוב מדובר בכ-10% מהפונים לרשת  המרכזים הרפואיים ' ד"ר לוינגר עיניים' לצורך ביצוע ניתוח להסרת משקפיים, הנמצאים כלא מתאימים לניתוח הסרת משקפיים בלייזר. במקום זאת, מותאם עבורם הטיפול המתאים ביותר בהתאם למצב הנוכחי  של הקרטוקונוס ולקצב התקדמות המחלה.

זימון תור

לקבלת פרטים נוספים ותיאום ייעוץ

טופס ליד עם איזור

שאלות ותשובות

• מהם התסמינים למחלת הקרטוקונוס?

• ירידה בראייה
    • עלייה מהירה במספר (מצב אופטי) ובצילינדר
    • תמונת ראייה לא אחידה
    • פיזור אור בראיית לילה
    • הופעת הילות סביב עצמים
    • ראייה מעומעמת במקרים מתקדמים
  • כיצד מאבחנים קרטוקונוס?

ברשת ד"ר לוינגר עיניים אנו מציעים שירות אבחון וייעוץ במסגרת מרפאת קרטוקונוס. הבדיקה לגילוי קרטוקונוס כוללת הליך מקיף לאבחון שלב המחלה, באמצעות סריקה ממוחשבת של הקרנית (צילום העין).
    בהתאם לתוצאות הבדיקה רופא עיניים מומחה קרנית יציע למטופל/ת את הפתרון הטיפולי המתאים ביותר, מתוך סל רחב של הטיפולים. כל מומחי הקרנית מצוות הרופאים שלנו מעניקים ייעוץ בתחום הקרטוקונוס.
    במסגרת האבחון נערכת בדיקה מקיפה לאבחון שלב המחלה, הכוללת סריקת קרנית ממוחשבת על מנת לקבוע היכן ממוקם הבלט בקרנית, מדידת עובי הקרנית ותשבורת הראייה.

• מדוע חשוב לאבחן קרטוקונוס מוקדם ככל האפשר?

בדרך כלל המחלה מתקדמת מהר מאוד בגילי העשרה ועד גיל 30. על מנת למנוע החמרה של המחלה, נדרשת ערנות רבה במיוחד במשפחות עם קרטוקונוס תורשתי. במשפחות אלו יש לבדוק את הילדים כבר בגיל ההתבגרות או כאשר מגלים ירידה בראיה. כמו כן מומלץ, לכל מתבגר או בגיר עם לקות ראיה לעבור סריקת קרנית.

עם האבחון, יש חשיבות רבה לפנייה מיידית לרופא עיניים מומחה במחלות קרנית.

רק מעל גיל 40 מחלת הקרטוקונוס לרוב מתייצבת.

• כיצד מטפלים במחלת הקרטוקונוס?

הטיפולים במחלת הקרטוקונוס משתנים בהתאם להתקדמות המחלה:

• בשלבים מוקדמים של המחלה ניתן לשפר את חדות הראייה באופן סביר בעזרת משקפיים או עדשות מגע רכות.
    • בשלבי ביניים, כשעובי הקרנית מצטמצם וצורתה הולכת ומתעוותת, ניתן לשפר את הראייה בעזרת עדשות מגע קשות – קרטוקוניות, המותאמות באופן אישי לעיני המטופל. העדשות "כולאות" שכבת דמעות המקטינה את העיוותים ותורמת ליצירת תמונה חדה וברורה. עם זאת, שימוש בעדשות אלו לעיתים קרובות מוגבל רק לחלק משעות היום ומלווה באי נוחות, באלרגיות ובדלקות חוזרות.
    • בשלבים מתקדמים, ההמלצה לטיפול כוללת התערבות ניתוחית: החל מהשתלת טבעת תוך-קרניתית לחיזוק הקרנית. טיפול חדשני נוסף הוא קרוס לינקינג (צילוב קולגן) בקרני UV עם ויטמין ריבופלבין.
    • בשלבים מתקדמים מאוד מבצעים ברשת עיניים ד"ר לוינגר ניתוח השתלת קרנית מסורתי או בלייזר.

המלצות

"הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים"!

נופר ברמן, בת 27

"התרשמתי מכל התהליך. החל מהבדיקה עצמה לפני הניתוח עד הביקורות שאני ממשיכה להגיע אליהן. התרשמתי במיוחד מהיחס החם של ד"ר גולן והטיפול המסור של כל הצוות. הכל היה בצורה נעימה, רגועה ועם יחס אישי".

ענבר חלה, 34

ברוך השם הכל עבר בהצלחה! הניתוח הוא הדבר הכי טוב שעשיתי עבור עצמי.

ממליצה בחום !"

לידור צברי, בת 37

"בתור אחת שפחדה נורא מהניתוח הזה, אני רוצה לשתף שביום הניתוח כל שלב ושלב היה מרגיע ביותר! כל דבר הוסבר לי אפילו מבלי ששאלתי כלל; וכולם היו אדיבים ומרגיעים מאוד, החל מהרופא וכלה בנציגות הקבלה. ממש לא מובן מאליו ותודה רבה לכם!"

זהר גדיס, בת 26

"ד"ר מודי נפתלי סובלני וחייכן לפני הניתוח וגם לאחר הניתוח. קיבלתי ממנו הסבר מפורט וממצא על הניתוח."

עודי חזי

הרופאים המומחים לקרטוקונוס (קרנית חרוטית)

ד"ר שמואל לוינגר

מומחה ברפואת עיניים, מנתח בכיר ניתוחי הסרת משקפיים, קטרקט, קטרקט בלייזר וניתוחי קרנית

ד"ר עמי הירש

מומחה ברפואת עיניים. מנתח בכיר ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר ,קטרקט וקטרקט בלייזר

פרופ' טובה ליפשיץ

מומחית ברפואת עיניים, מנתחת בכירה לניתוחי הסרת משקפיים בלייזר, קטרקט וקטרקט בלייזר וניתוחי קרנית

ד"ר דוד ישראלי

מומחה ברפואת עיניים וקרנית. מנתח בכיר בניתוחי הסרת משקפיים בלייזר, קטרקט וקטרקט בלייזר וניתוחי קרנית

ד"ר יוסף דוייב

מומחה ברפואת עיניים וקרנית. מנתח בכיר ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר, קטרקט וקטרקט בלייזר

ד"ר אורי מלר

מומחה ברפואת עיניים. מנתח בכיר ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר ,קטרקט וקרנית

פרופ' ישראל קרמר

מומחה לרפואת עיניים וקרנית, מנתח עיניים בכיר,הסרת משקפיים בלייזר,קטרקט וקטרקט בלייזר

פרופ' אירית ברקת

מומחית ברפואת עיניים, מנתחת בכירה ניתוחי קטרקט וקטרקט בלייזר וניתוחי הסרת משקפיים בלייזר

פרופ' יוסף פרוכט-פרי

מומחה ברפואת עיניים.מנתח בכיר של ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר

ד"ר מיכאל היימס

מומחה ברפואת עיניים. מנתח ניתוחי הסרת משקפיים, קטרקט וקטרקט בלייזר

פרופ' בוריס קנייזר

מומחה ברפואת עיניים ,ניתוחי הסרת משקפיים, קטרקט וקטרקט בלייזר

ד"ר פאדל מרזוק

מומחה ברפואת עיניים. מנתח ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר, קטרקט וקטרקט בלייזר.

ד"ר מיכאל רוטנברג

מומחה ברפואת עיניים וקרנית, מנתח ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר, קרנית, קטרקט וקטרקט בלייזר.

ד"ר אורן גולן

מומחה ברפואת עיניים ,ניתוחי הסרת משקפיים ,קטרקט וקטרקט בלייזר.

ד"ר יצחק אייזנמן

מומחה ברפואת עיניים, ניתוחי קרוס לינקינג לקרטוקונוס

ד"ר הנייה ליכטר

מומחית ברפואת עיניים מתמחה בעין עצלה וטיפולי נוירוויז'ן לעין עצלה למבוגרים וטיפולי קרטוקונוס.

פרופ' אור קייזרמן

מומחה ברפואת עיניים,ניתוחי קרנית וקטרקט

פרופ' עדי עינן ליפשיץ

מומחית ברפואת עיניים, מנתחת ניתוחי קרנית, קטרקט וקטרקט בלייזר

ד"ר סרג'יו דוד סוצ'אה

ד"ר סרג'יו סוצ'אה

מומחה ברפואת עיניים.מנתח ניתוחי קטרקט, קרנית , השתלות קרנית, עין יבשה

ד"ר בועז שאער

מומחה ברפואת עיניים, מנתח ניתוחי קרנית ,קטרקט וטיפול במחלת היוביאיטיס.

ד"ר יוסי יציב

מומחה ברפואת עיניים, ניתוחי קטרקט, קרנית וקרטוקונוס

פרופ' מייקל מימוני

פרופ' מייקל מיימוני

מומחה ברפואת עיניים, מנתח ניתוחי קטרקט, רפרקציה וקרנית, טיפול בעין יבשה

ד"ר שמואל גרפי

מומחה ברפואת עיניים, מנתח ניתוחי קטרקט, קטרקט בלייזר וקרנית

ד"ר יעקב גולדיץ'

מומחה לרפואת עיניים , מומחה לניתוחי קרנית, קטרקט וקטרקט בלייזר

לכל הרופאים

קרטוקונוס (קרנית חרוטית) - שיטות וטכנולוגיות

תחום ניתוחי העיניים בד"ר לוינגר מנוהל על ידי מיטב רופאי העיניים בישראל. הטכנולוגיות הרפואיות החדשניות בתחום ניתוחי העיניים נבחרות בקפידה ומיושמות בחדרי הניתוח שלנו.

למידע נוסף
עיניים - הסרת משקפיים