*3122
קטרקט מולד בילדים

קטרקט מולד בילדים

קטרקט מולד בתינוקות וילדים

מרכזים רפואיים בפריסה ארצית
ירושלים | תל אביב | חיפה | באר שבע

קטרקט מולד בתינוקות וילדים

כל המידע על קטרקט מולד בילדים

מהו קטרקט מולד?

קטרקט, ירוד בעברית, הוא מצב בו עדשת העין מאבדת משקיפותה, עד כדי פגיעה במעבר התקין של קרני האור לרשתית העין וירידה הדרגתית בחדות ובאיכות הראייה. בילדים, בשונה ממבוגרים המודעים לקשיי ראייה, כמו ראייה מעורפלת ומטושטשת, ניתן לזהות תסמינים, כמו: רפלקס לבן מהאישון, קירבה למסכים, ריצוד מהיר של העיניים ופזילה.

קטרקט מולד אינו שכיח: שלושה מתוך 10,000 תינוקות נולדים עם קטרקט, שעשוי להופיע מיד אחרי הלידה או בשלב מאוחר יותר בילדות. 

הסיבה להופעת קטרקט מולד היא התפתחות לקויה של עדשת העין במהלך ההריון, בשל גורמים כמו: מחלות תורשתיות, זיהום רחמי ולעתים הגורם אינו ידוע. במצבים מסוימים קטרקט מופיע עם מומים מולדים נוספים.

 

איך מאבחנים קטרקט מולד?

קטרקט מולד מאובחן בבדיקה שגרתית בבית החולים לאחר הלידה. היילודים נבדקים בבדיקת רפלקס אדום באמצעות אופטלמוסקופ. מכשיר זה מקרין אור אדום לעין, כך שניתן לראות את פנים העין, לזהות את מצב העדשה ולבחון את החזר האור.

קטרקט מולד מאובחן לעיתים מאוחר יותר בילדות, בבדיקת עיניים שגרתית, בעזרת אופטלמוסקופ.

 

איך מטפלים בקטרקט בילדים?

הטיפול המומלץ הוא בהתאם לחומרת הקטרקט:

שימוש במשקפיים לצד מעקב מוקפד  במצב של עכירות קלה הנמצאת בהיקף העדשה, הראייה יכולה להתפתח באופן תקין. לכן, ניתן להיעזר במשקפיים ולהקפיד על מעקב אצל רופא עיניים. 

ניתוח להסרת קטרקט – ניתוח נדרש רק כאשר עולה חשד לפגיעה בראייה. 

כדי למנוע אובדן ראייה קבוע ביילודים, מומלץ לבצע ניתוח להסרת קטרקט בגיל שישה עד שמונה שבועות. 

במסגרת הניתוח, מבצעים חתך זעיר בחלק הקדמי של העין, לטובת פעירת פתח בקפסולת העדשה או בקופסית האחורית, ושאיבת העדשה. במקום העדשה שנשאבה משתילים עדשה מלאכותית. בחלק מהמקרים, הניתוח מתבצע בשני חלקים, כך שבהליך השני מבצעים השתלה. בסיום הניתוח סוגרים את החתך והפתח בתפרים נספגים. 

במקרים רבים, קטרקט מופיע בשתי העיניים וצריך לנתח את שתיהן, אך מקובל לנתח כל עין בנפרד.

לאחר הניתוח יתאימו לתינוק משקפיים בהתאם לצורך האופטי. אם הניתוח בוצע בעין אחת בלבד, יניחו רטייה על העין הבריאה, כדי לעודד קליטת תמונה מהעין שנותחה וכדי למנוע תופעה של עין עצלה. אם הניתוח בוצע בשתי העיניים, התפתחות הראייה צפויה להיות תקינה, אך נדרשים מעקבים, בשל סיכון להופעת סיבוכים מאוחרים כמו פזילה, היפרדות רשתית וגלאוקומה. בנוסף, הניתוח עשוי להיות כרוך בסיבוכים נדירים, כמו תזוזה של העדשה המלאכותית או התפתחות עכירות בקופסית ובזגוגית, הניתנות לטיפול בניתוח נוסף.

 

כדאי לדעת!

  • עיכוב בהסרת קטרקט בילדים עשוי לפגוע בהתפתחות התקינה של מרכז הראייה בעין ושל אזור הראייה במוח. לעומת זאת, במבוגרים, קטרקט מופיע לאחר התפתחות מרכז/ אזור הראייה, ולכן הדחיפות להסרתו אינה נובעת מאותה סיבה, כי אם באיכות ראייה, הפוגעת באופן משמעותי באיכות החיים.

אחרי הסרת קטרקט מולד בניתוח, נדרשים מעקב תכוף וטיפול ממושך אצל רופא העיניים.

המלצות

ברוך השם הכל עבר בהצלחה! הניתוח הוא הדבר הכי טוב שעשיתי עבור עצמי.

ממליצה בחום !"

לידור צברי, בת 37

לידור צברי, בת 37

בעודו בבית החולים הובחנו שיש לירין קטרקט מולד . בהתאם לאיבחון הומלץ לנו על ניתוח. בחשש מאוד גדול פנינו לד"ר לוינגר ושם טיפלו בו בעדינות ובדייקנות. תודה לד"ר לוינגר שטיפל ביקר לנו מכל

אמא של ירין, בן חודשיים

אמא של ירין, בן חודשיים

לקבלת לפרטים נוספים ותיאום ייעוץ

טופס ליד עם איזור

הרופאים המומחים לקטרקט מולד בילדים

ד"ר דינה מוסטובוי

ד"ר דינה מוסטובוי

מומחית ברפואת עיניים,מנתחת ניתוחי פזילה לילדים ומבוגרים

לכל הרופאים שלנו
תחום ניתוחי העיניים בד"ר לוינגר מנוהל על ידי מיטב רופאי העיניים בישראל. הטכנולוגיות הרפואיות החדשניות בתחום ניתוחי העיניים נבחרות בקפידה ומיושמות בחדרי הניתוח שלנו.
למידע נוסף
עיניים - הסרת משקפיים
זימון תורים
עיניים - סטיקי