*3122

הכל על צילינדר (או אסטיגמציה בשפה המקצועית) בעיניים

צילינדר הוא פתרון לליקוי ראייה שמוכר לרבים לפחות בשמו, והוא נפוץ מאד ועם זאת לא תמיד מבינים, אפילו אלה הסובלים מליקוי זה ממש – מה משמעותו, מדוע הוא נגרם, ומהן דרכי ואפשרויות הטיפול. כל מה שרציתם לדעת על צילינדר בעיניים

למרות שרבים מהאוכלוסייה, ילדים ומבוגרים, מאובחנים עם אסטיגמציה, עדיין לא תמיד ברור מה זה אסטיגמציה ( הנקרא אצל רבים גם צילינדר)? מהם הגורמים לאסטיגמציה? כיצד מאבחנים אסטיגמציה? ושאלת השאלות- איך מטפלים באסטיגמציה? שאלנו את המומחים של רשת המרכזים הרפואיים 'ד"ר לוינגר עיניים' בהובלת ד"ר שמואל לוינגר, וקיבלנו  את כל המידע שצריך לדעת בנושא של אסטיגמציה אצל  מבוגרים וילדים

מה זה אסטיגמציה?

בשביל להשיב על שאלות אלו חשוב להבין תחילה את המצב התקין של העין. במצב כזה אל העין נכנס אור הנשבר בקרנית. הראייה החדה מתאפשרת בזכות מיקוד האור בנקודה אחת ברשתית ומה שמאפשר את כל זה, למעשה זה הוא המבנה התקין של הקרנית בצורתה הכדורית.

ואולם, במצב של אסטיגמציה הקרנית מתקמרת בצורה בלתי שווה ואז צורתה הופכת לאובלית. במצב כזה, במקום שמוקד העין יהיה מורכב מנקודה אחת, הוא משתנה ליותר מנקודה אחת. במצב כזה נוצר ליקוי ראייה, מכאן שאסטיגמציה היא הבעיה. צילינדר לעומת זאת הוא הפתרון לבעיה.

חשוב לדייק ולהסביר כי לא מדובר במחלה אלא בבעיה שקשורה למבנה של העין. מה יראה מי שסובל מאסטיגמציה? טשטוש ראייה גם בטווח קרוב וגם בטווח רחוק, דמויות נמרחות, גבולות מטשטשים ואף נראות דמויות כפולות.

הגורמים לאסטיגמציה

'אל תצפה בטלוויזיה יותר מידי, יהיה לך צילינדר בעין', מכירים את המשפט הנפוץ? ובכן, אנחנו שמחים לנפץ את המשפט ההורי הנודע שכן לא צפייה במסכים ולא קריאה בחושך גורמים לצילנדר. אז מה כן? אסטיגמציה יכולה להופיע בכל שלב בחיים, גם בגיל לידה ובגיל ההתבגרות. לכן נהוג לומר כי אסטיגמציה יכולה להיות בעיה מולדת. עם זאת, גם בשלב מאוחר יותר בחיים יכולה להופיע אסטיגמציה כתוצאה מפציעה בעין, ניתוחי עיניים שהסתבכו, מחלות עיניים כמו קרטוקונוס, קטרקט ועוד.

מדידת צילינדר בעין

צילינדר בעיניים נמדד הן בעוצמתו והן בכיוונו. מבחינת העוצמה קיימים 3 רמות:

צילינדר נמוך- עד 1 דיופטר*.

צילינדר בינוני- בין 1 דיופטר ל- 3 דיופטר.

צילינדר גבוה- מעל 3 דיופטר.

*דיופטר היא יחידת המידה עבור צילינדר, המוכרת לנו היטב גם מקוצר ראייה ורוחק ראייה.

ככל שהצילינדר בעיניים נמוך יותר, ככה הראייה פחות נפגעת ולהפך.

מבחינת כיוון, הצילינדר יכול לנוע בין אפס מעלות ל- 180 מעלות.

 

אסטיגמציה תסמינים

ישנם תסמינים לאסטיגמציה שיכולים לעורר חשד לקיומה ומצרכים עריכת בדיקה אצל אופטומטריסט ואלה חלק מהתסמינים האפשריים: ראייה כפולה, סינוורים והילות בזמן נהיגה בשעת לילה, כאבי ראש לאחר מאמץ בזמן קריאה או צפייה במסכים, בלבול במספרים דומים וסיכול אותיות, צמצום עיניים לצורך מיקוד.

אם אתם לוקים באחד או יותר מהתסמינים הללו מומלץ לגשת להיבדק אצל אופטומטריסט בהקדם שכן, רק בדיקת עיניים יסודית יכולה לאבחן אסטיגמציה, כאמור.

 

אבחון אסטיגמציה

האבחון נעשה על ידי אופטומטריסט במהלך בדיקת העיניים השגרתית והרגילה המוכרת לכולנו. תחילה האופטומטריסט יערוך בדיקה ממוחשבת להערכת מצב הראייה. בשלב הבא, יתבקש הנבדק להקריא מהלוח אותיות ומספרים. לאחר עריכת בדיקה זו, האופטומטריסט יוכל להעריך האם קיימת אסטיגמציה ואם כן למדוד את העוצמה והכיוון של הצילינדר הנדרש לתקן את התופעה.

 

טיפול באסטיגמציה בעין

ישנם 3 סוגים של טיפולים אפשריים לתיקון בעיית אסטיגמציה בעיניים:

משקפי ראייה

דרך קלה להשיג שיפור בראייה במקרה של אסטיגמציה. כיצד מבוצע? באמצעות הזמנת עדשות  למשקפיים המתאימות לעיני המטופל הכוללות  תיקון לצילינדר.
ניתן לשלב צילינדר גם בעדשות רגילות וגם בעדשות מולטיפוקל, במידת הצורך.

עדשות מגע עם צילינדר

כאן הכוונה לעדשות מגע ייעודיות הכוללות צילינדר לתיקון אסטיגמציה, והן מתאימות מבחינת עוצמת וכיוון הצילינדר.
ניתן לשלב גם עדשות יומיות עם צילינדר וגם עדשות חודשיות עם צילינדר.
מבחינת בחירה בין משקפי ראייה צילינדר לעדשות מגע צילינדר נכנסים השיקולים של נוחות ומראה אסתטי. מבחינת התוצאה, שני העזרים מבצעים תיקון מצוין לאסטיגמציה.

ניתוח לייזר לתיקון אסטיגמציה

ניתן לתקן אסטיגמציה במסגרת ניתוח להסרת משקפיים בלייזר וזאת על ידי החזרת מבנה העין לצורתה העגולה ובכך לאפשר את מיקוד קרני האור החודרות לעין דרך מוקד אחד.
כמובן שעל מנת לעבור ניתוח זה, צריך לעבור בדיקת התאמה ולהימצא כמתאימים מבחינה רפואית.
באופן כללי, ניתוח לייזר נחשב לניתוח בטוח בעל שיעורי הצלחה גבוהים ואפילו גבוהים מאד. עם זאת, חשוב להקפיד לבצע את הניתוח על ידי צוות רפואי מנוסה.

כיום ישנן מספר רב של שיטות מתקדמות ביותר לביצוע ניתוח הסרת משקפיים בלייזר כמו למשל ניתוח בשיטת PRK, לאסק ,אינטרלאסיק ו SMILE. לרוב מדובר בניתוח קצר שאורך דקות בודדות. התאמה של שיטת הניתוח למטופל נעשית לפי מצב ראייתו וצרכיו האישיים. בחלק מהשיטות מושג שיפור ראייה באופן מיידי כמו כן ההחלמה מהניתוח אורכת ברוב המקרים  מספר ימים.

במקרים של מספרים גבוהים ניתן לעבור ניתוח כירורגי הנקרא השתלת עדשה תוך עינית בו מושתלת עדשה טורית המתקנת אסטיגמציה

איזו מבין אפשרויות טיפול היא המתאימה ביותר לתיקון אסטיגמציה למטופל הספציפי? ניתן להיעזר באופטומטריסט בכל הקשור לשיקולים בבחירת עדשות מגע צילינדר ומשקפי ראייה עם צילינדר. כמו כן ניתן להתייעץ עם רשת המרכזים הרפואיים "ד"ר לוינגר עיניים' בדבר האפשרות להסרת משקפיים לאחר ביצוע בדיקת התאמה.

 

אסטיגמציה אצל ילדים

כאשר קיימת אסטיגמציה אצל ילדים, קשה מאוד לאבחן אותה מהסיבה שילדים לא מכירים 'מציאות' אחרת ולכן לא יודעים להתלונן כשהתסמינים של אסטיגמציה מופיעים. במיוחד בגלל זה הערנות של ההורה כמו גם מודעות 'לרמזים' מטרימים  היא חשובה ביתר שאת.

אלה הם חלק 'מהרמזים' שמצריכים בדיקה: קושי בזיהוי גופים ממרחקים שונים, צפייה מקרוב במסך הטלוויזיה, תלונות על כאב או צריבה בעיניים לאחר פעילות עיניים מאומצת. דרך נוספת לאבחן אסטיגמציה במועד היא לבצע בדיקות עיניים שיגרתיות בגילאים שנה, שלוש ו-6 ולא להמתין להופעת תסמין כזה או אחר.

ישנה חשיבות רבה לאבחון אסטיגמציה בזמן שכן אי אבחון ואי טיפול עלולים להוביל לעין עצלה.

לא כל מקרה של אסטיגמציה אצל ילדים יצריך טיפול מיידי. לעיתים, אם האסטיגמציה קלה ואם היא לא מפריעה לילד/ה ייתכן והרופא ימליץ לא לטפל בשלב הראשוני ולבצע אך ורק בדיקות מעקב. ואולם, ככל והאסטיגמציה ברמה גבוה יותר, יתאים הרופא טיפול לאסטיגמציה שיכלול ככל הנראה הרכבת משקפי ראייה,  ובגיל מאוחר יותר ובהתאם לרצון ולמסוגלות של הנער/ה, שימוש בעדשות מגע ייעודיות.

לסיכום

אסטיגמציה היא תופעה הקשורה למבנה העין אשר כל עוד מאבחנים בזמן ומקבלים טיפול במועד, ניתן לתקן את הראייה ואף לפתור את מוקד הבעיה. הטיפולים המוצעים לטיפול באסטיגמציה הם קלים ופשוטים כמו עדשות מגע ומשקפיים ייעודים. מי שרוצה להפחית את התלות באמצעי עזר אלו, יכול לבחון אפשרות של ניתוח הסרת משקפיים בלייזר שאף הוא מתקן ליקוי ראייה זה . פנו אל רשת המרכזים הרפואיים 'ד"ר לוינגר עיניים' בהובלת ד"ר שמואל לוינגר לצורך בדיקת אבחון וקבלת ייעוץ נוסף בנושא אסטיגמציה.

לזימון תור ל השאירו פרטים או צרו קשר

*3122
טופס ליד עם איזור וקופ"ח

לשיתוף הפוסט

פוסטים קשורים

בחזרה לבלוג »
זימון תורים
עיניים - סטיקי